Huyna Potosi, 6088 meter över havet

Kategori: Vardag

Efter Pico Austria hade vi en dags återhämtning i La Paz. Dagen därefter bar det än en gång av mot de vita topparna i horisonten. Den lilla mini-vanen tog oss hela vägen till base camp, 4700 möh och efter lunch packade vi ryggsäcken, tog på oss plastkängorna och vinglade i dessa väg upp till ”the old glacier”. Det var en promenad i ett stenigt, lerigt och vad som påminde om ett utomjordiskt landskap där den tidigare glaciären smält bort. Efter knappt en timma var vi dock framme vid vad som fortfarande var glaciär, och där monterade vi på oss stegjärn på plastkängorna och övade gångtekniker på isens olika sluttningar.
 
 The old glacier.
 
 Vi tränade också på att firas ner i rep när det var för brant för att gå.
 
Det hela avslutades med isklättring, det vill säga, klättring på en helt vertikal vägg med stegjärn och isyxor i bägge händer. Det var sååå häftigt!! Lyckligtvis, med gruppens framgångar i åtanke, lovade guiden dock att detta moment inte skulle vara ett måste under den kommande bestigningen av Huyna Potosi. 
 
Jag testade på isklättring!
 
Nästa dag vandrade vi upp till "high camp", 5130 möh. Efter middag och en massa vatten gick vi och lade oss kl 19. Vi skulle bli väckta kl 00:30 och därefter börja vår bestigning till toppen. Det var fullständigt omöjligt att somna; jag var halvt vettskrämd av vad jag hade tagit mig an och otroligt orolig över att jag inte skulle klara av det. Det skulle såklart vara ett stort misslyckande för mig själv om jag inte lyckades ta mig till toppen, men oron låg mest i det faktum att om jag skulle bli tvungen att avbryta så skulle sannolikt Dieter också behöva göra det eftersom det är obligatoriskt att ha en guide per två vandrare, och om ingen annan i gruppen skulle avbryta skulle det betyda att vi båda två skulle behöva avbryta.
 
High camp, 5130 möh.
 
High camp, 5130 möh.
 
Utsikten utanför high camp.
 
Utsikten utanför high camp.
 
Efter någon enstaka timmas sömn var timmen inne. Ännu hade jag inte känt av höghöjdssymptom mer än att pulsen var hög och flåset var konstant nära. Pjotir, en av de tre övriga i gruppen hade dock en så pass påträngande huvudvärk att han stannade kvar i high camp. Det betydde rent praktiskt att vi fick en "extra guide" som skulle följa med och om någon av de nu 4 kvarvarande vandrarna skulle behöva avbryta skulle denna extra guide kunna gå ner med den personen utan att någon annan skulle behöva avbryta mot sin vilja. Detta minskade ju pressen på att jag skulle klara det något enormt, tack och lov.
 
Den första biten halvt mördade mig; vi bokstavligen klättrade upp för ett enormt stenröse i mörkret med plastkängorna på (föreställ er skidpjäxor) i högt tempo. Jag trodde aldrig jag skulle klara av resten. Strax därefter var vi framme vid det vita snötäcket och monterade då på the crampons, sele och ankrade oss i led om tre: jag, Dieter och vår guide Rachel. På led i snön med isyxa i ena handen och repet i den andra började vi nu vandringen upp i snön. Det var betydligt enklare att gå i snön än på isen dagen innan, med undantaget att vi nu
hade 7 timmar av detta framför oss.
 
Början av stigningen, fullmånen hjälpte till att lysa vägen.
 
Förutom det dunkla månskenet som reflekterades i snön var vi omslutna av mörker och kyla. Värst var det för tårna, och särskilt när vi zick-zackade upp för det brantaste partiet och kängorna var djupt inkörda i den kalla snön för att få fäste och händerna för livet fastklamrade i isyxan. Efter det blev det bara värre och värre: Vår ”extra guide” återvände ner till high camp och när jag insåg detta blev jag såklart åter stressad över att jag måste klara av det. Det hela blev inte bättre av att Rachel sa att vi var för långsamma och måste skynda på för att hinna till toppen. Jag kunde inte ta mer än en smula av mitt kex utan att jag skulle bli illamående och därefter drabbas av skärande håll. Det kom en period när jag inte kunde ta mer än två steg utan att behöva stanna och hämta andan, benen var helt enkelt så trötta och luften så tunn. Det var ett helvete rent ut sagt.

Ljuset blev min räddning. När solen sakta började stiga fick jag ny energi. Det hela blev ännu bättre när jag hörde jubel från ovan och jag såg att de som jublade - de som nått 6000 meter, inte var så långt borta. Det var allt som räckte för att jag skulle lyckas ta mig de sista stegen upp till 6000 meter. Där, i lä bakom en sten, hämtade vi andan en sista gång innan vi tog de sista 88 metrarna upp längs bergskammen. Ja, den fruktade bergskammen, den hade jag ju helt förträngt i min inre kamp på vägen upp för berget. När vi samlat tillräckligt med energi rundade vi stenen och tog oss en första blick över denna skräckhistoria. Den bestod i några hundra meter uppför där de smalaste partierna inte var bredare än att man kunde få plats med två fötter på bredden och helt utan någonstans att hålla i sig. På båda sidor tusen meter rakt ner. Det var det sjukaste jag gjort i hela mitt liv. När jag äntligen var framme på andra sidan bergskammen och på toppen av Huyna Potosi var jag tvungen att sätta mig ner och gråta. 
 
 Dieter och jag på toppen av Huyna Potosi, 6088 möh.
 
 Jag på toppen av Huyna Potosi, lägg märke tll den smala bergskammen bakom mig.
 
Huyna Potosi, 6088 möh.
 
 På väg ner i solskenet. 
 
 På väg ner i solskenet.
 
Samtliga bilder har jag att tacka Dieter för som är en hängiven fotograf och har en betydligt bättre kamera än jag. Tack!
 

KOMMENTARER:

  • Syrski säger:
    2018-04-27 | 09:32:03

    Du är ju fan inte riktigt klok😳❤️

    Svar: I love you too <3
    sofiastraveldiary.blogg.se

Kommentera inlägget här: